CRM-software: geschikt voor het MKB?

Geplaatst op

Een sterke relatie met de klant is voor ieder bedrijf cruciaal voor de groei en het succes. Met name voor het MKB. Grote bedrijven hebben doorgaans een enorm klantbestand waarop ze kunnen vertrouwen, en weten vanwege hun naam relatief eenvoudig nieuwe aan te trekken. Voor het midden- en kleinbedrijf daarentegen; kan het verlies van slechts één klant zeer slecht nieuws betekenen.

Wat is Customer Relationship Management-software?

Gelukkig hebben MKB’ers deze dagen toegang tot software die kan ondersteunen bij het opbouwen, versterken en behouden van klantrelaties. Een CRM-systeem slaat alle gegevens van en interacties met de klant op in een centrale database. Hierdoor hebben alle gebruikers rechtstreeks en eenvoudig toegang tot belangrijke klantinformatie zoals de contactgegevens, aankoopgeschiedenis en interacties met de klantenservice.

Omdat iedereen in realtime toegang heeft tot de meest relevante data, kunnen de verschillende afdelingen binnen het bedrijf efficiënt met elkaar samenwerken. Zo heeft men beter zich op de behoeften van de klant en kan men samenwerken om aan die behoeften te voldoen.

Het gedachtegoed dat bedrijfssoftware enkel rendabel kan zijn voor grote bedrijven, is achterhaald. De diversiteit en het formaat van de huidige softwaremarkt heeft ervoor gezorgd dat zelfs de kleinste bedrijven kunnen kiezen uit allerlei betaalbare systemen.

Functionaliteiten van een CRM-systeem

Bedrijfssoftware biedt tegenwoordig veel mogelijkheden voor personalisatie. Het is voor u dus belangrijk om vast te stellen waaraan u behoefte heeft, en om op zoek te gaan naar een leverancier die deze functionaliteiten voor u kan verwerken. De volgende vier modules ontbreken in principe nooit uit een CRM-systeem:

 

Contactbeheer

De fundering van het CRM-systeem. Hierin heeft u toegang tot klantgegevens, e-mails, telefoongesprekken en afspraken. Zo weet u precies hoe uw band met die specifieke klant eruitziet.

 

Verkoopbeheer

Van potentiële lead tot de uiteindelijke verkoop: dankzij deze module weet u precies in welke fase van het verkoopproces de klant zich bevindt. Zo kan u gepast inspelen op de behoeften die men doorgaans in deze fase heeft.

 

Marketing automation

Deze functionaliteit stelt de afdeling marketing in staat om campagnes beter en gerichter op te stellen. Het raadpleegt namelijk de bewaarde gegevens uit het CRM-systeem.

 

Klachtenafhandeling

Een onmisbare module voor het behouden van klanten. Deze module stelt uw customer support-afdeling in staat om een klacht direct in behandeling te nemen. Een snelle en efficiënte afhandeling van een klacht is immers cruciaal voor het behouden van een klant.

 

Gerelateerd: “Behaal eenvoudig verkoopdoelen dankzij Sales Automation

 

Op zoek naar een geschikt systeem

Overtuigd dat een CRM-systeem ook van toegevoegde waarde kan zijn voor uw midden- en kleinbedrijf? Dan is het belangrijk om ook aandacht te besteden aan de volgende zaken:

  • U en uw personeel moet iedere dag gebruik gaan maken van het nieuwe systeem. De leverancier moet er dus voor zorgen dat het systeem overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is ingericht.
  • De software moet naadloos kunnen aansluiten op uw bestaande systemen.
  • Het systeem staat vol met gevoelige klantinformatie. De leverancier moet de veiligheid van uw software kunnen garanderen.
  • Prijs- en schaalbaarheid. De prijs is vaak afhankelijk van de functionaliteiten die u vereist. Daarnaast is het ook belangrijk dat de software mee kan groeien met uw organisatie.
  • Het is belangrijk om te weten of uw leverancier ondersteuning biedt in het gebruik of de training van uw nieuwe software.

Ook interessant: “CRM-systemen voor MKB’s: Een Expertgids

Gerelateerde berichten

Over ons

We zijn een inspiratieblogs site over interieurdesign. Lees snel onze publicaties!

Contactgegevens

Via info @ kweekerijkasteelamstenrade.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden